loading...
زنده باد ایران ...... پاینده بادجمهوری اسلامی
عبدالحمیدعبدالکریم بازدید : 5574 پنجشنبه 01 تیر 1391 نظرات (0)

ارامش ضعف اعصاب

برای آرامش اعصاب چه باید خورد ؟


برای آرامش اعصاب، باید از مصرف چه غذاهایی پرهیز کرد؟
بیماری روحی ، بیماری‌ای نیست که به ‌طور ناگهانی و اتفاقی ایجاد شود .بلکه در اثر یک رشته علل پیش می‌آید.


خوشبختانه بعضی از دلایل بروز بیماری‌های روانی صرفاً به تغذیه مربوط می‌شوند ، بنابراین می‌توان با تغییر شیوه‌ی رژیم غذایی آن را برطرف کرد. از مدت‌ها پیش ثابت شده است که کمبود ویتامین‌های گروه B می‌تواند یک نوع جنون بوجود اورد.
تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که تحت رژیم‌های غذایی فاقد ویتامین‌های گروهB قرار گرفته‌اند، به اختلال روانی، اضطراب شدید و افسردگی مبتلا شده‌اند.


این آزمایش‌ها به صراحت ثابت می‌کند که کمبود ویتامین‌های B می‌تواند یکی از دلایل اصلی بعضی از اختلالات روانی باشد. گروهی از دانشمندان در سوئد، مغز اشخاصی را که در حالت جنون از دنیا رفته بودند، با مغز اشخاصی که با مرگ‌های ناگهانی و بصورت عادی مرده بودند تشریح و مقایسه کردند و دریافتند که چهار ماده در مغز اشخاص عادی وجود دارد که در مغز کسانی که در اثر جنون جان خود را از دست داده بودند، وجود نداشت.

این چهار ماده عبارت است از: ?- آدنین، ?- تیامین، ?- سیتوزین، ?- گوآمین .
این چهار ماده در گوشت‌ها مانند گوشت گوساله یا گوسفند ،جگر، مغز و قلوه وجود دارد.

راز های خوشبختی بشر – بت های قلبت رو بشکن – قوانین خوشبختی بشر
حمایت از زنان و کودکان _ سقط جنین – عشق جنسی ، عشق آسمانی – سرگذشت های عبرت آموز


کمبود ویتامین های گروه B باعث ایجاد اختلالات عصبی مانند اضطراب شدید ، افسردگی ، عصبانیت و فشار عصبی می شود.
اضطراب شدید و ناراحتی عصبی دائمی اغلب ناشی از کمبود ویتامین‌های گروه B بخصوص تیامین (ویتامین B1) است و اگر رژیم غذایی شما سرشار از مواد نشاسته‌ای(کربوهیدرات‌ها) باشد، عواقب کمبود ویتامین شدیدترو بیشتر خواهد بود.
چنانچه غذای شما حاوی کلسیم کافی نباشد، میزان کلسیم در بدن شما پایین خواهد آمد و در نتیجه اعصاب شما تحریک خواهد شد. شیر و فرآورده‌های آن، بهترین منبع کلسیم محسوب می‌شوند. پس لازم است مصرف آنها را جدی بگیرید.


بهتر است بدانید که کلسیم زمانی به طور موثر جذب بدن می‌شود که ویتامینD به میزان کافی در روده‌ها باشد. اگر شما زندگی بدون تحرک و آرامی دارید ،می‌توانید مقدار زیادی کلسیم مصرف کنید. در این مورد توصیه می‌شود غذای خود را با یک قرص ویتامین‌ِِِD تقویت نمایید.


در حال حاضر اکثر متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که از مصرف غذاهای حاوی کلسیم و نیز انواع ویتامین‌ها غافل نشوید.
همان‌طور که ذکر شد کمبود ویتامین B می‌تواند منجر به فشار عصبی شود. کمبود شدید تیامین (ویتامین B1)، نیاسین (ویتامین B3) و پیریدوکسین (ویتامین B6) می‌تواند اختلالات عصبی زیاد و وخیمی را به‌وجود آورد.

منابع ویتامین های گروه B به طور کلی شامل: مخمر (ماءالشعیر)، جوانه گندم و جو، غلات و نان سبوس دار، جگر و انواع گوشت است .

به طور اختصاصی نیز :
مواد غذایی غنی از B1 : مخمر آب جوی موجود در ماء الشعیر ، گوشت گاو، دانه آفتابگردان و بادام زمینی، جوانه گندم و نان های سبوس دار است.
مواد غذایی غنی از B3 : مخمر آبجو ، بادام زمینی و گوشت است.
مواد غذایی غنی از B6 : جگر گاو، موز ، دانه آفتابگردان، جوانه گندم، برگه آلو، گوشت گاو و آب پرتقال است .

لازم به‌ یادآوری است که تغذیه‌ی نامناسب نه تنها بر روی اعصاب و روان آدمی تاثیر بدی می‌گذارد ، بلکه باعث مختل شدن فعالیت سایر سیستم بدن نیز می‌گرد
برای داشتن اعصابی آرام ، همیشه به مقدار کافی از مواد غذایی حاوی ویتامین های گروه B مانند انواع گوشت، جگر، غلات و نان سبوس دار و جوانه گندم استفاده کنید.
. از مدت‌ها پیش ثابت شده است که کمبود ویتامین‌های گروه B می‌تواند یک نوع جنون ایجاد کن برای حفظ سلامتی و لذت بردن از شادابی زندگی ، باید غذاهای مصرفی حاوی انواع ویتامین‌ها باشد؛ بخاطر اینکه غذاهای سرشار از ویتامین برای کار منظم سیستم عصبی لازم است.


وقتی که در اشخاص سالخورده عوارض عصبانیت ، به ‌صورت خستگی بروز می‌کند، نشانه‌ی این است که باید ماده‌ی غذایی مناسبی مصرف شود؛ مخصوصا وقتی شخص کم خوراک باشد، میزان قند خون پایین می‌‌آید که در این مواقع مصرف یک قاشق عسل ، یکعدد شکلات ، یک لیوان شیر یا آب میوه، کمی پنیر و بیسکوییت توصیه می‌شود.
وقتی عصبانی و بی‌حوصله شدید، تا آن‌جا که امکان دارد علت واقعی آن را بررسی و کشف کنید و اگر نتوانستید به پزشک روانشناس مراجعه نمایید تا او به شما مدد نماید .
فراموشی‌ و ضعف حافظه نیز از کمبود غذایی ایجاد می شود . روانشناسان می گویند که فراموشی علامت چیزی است که پیوندی با پیری ندارد و می‌تواند عارضه‌ی کمبود غذایی باشد.
لازم به‌ یادآوری است که تغذیه‌ی نامناسب نه تنها بر روی اعصاب و روان آدمی تاثیر بدی می‌گذارد ، بلکه باعث اختلال فعالیت سایر سیستم بدن نیز می شود .

توصیه‌ی همه‌ی متخصصان این است که به آن‌چه می‌خورید دقت کنید و سعی کنید مواد غذایی مغذی و مفید رابر مصرف موادی با ارزش غذایی کم، ترجیح دهید
برگرفته از سایت
www.tebyan.net

مصرف این سه خوراکی موجب آرامش اعصاب می‌شود


مصرف ماست، شیر، ماهی، گردو، موز، خرما و انجیر به دلیل داشتن اسید آمینه ضروری تریپتوفان موجب آرامش اعصاب می‌شود.


اگر می خواهید به آرامش اعصاب برسید ، پیشنهاد میکنیم از این سه خوراکی استفاده کنید.

مصرف ماست، شیر، ماهی، گردو، موز، خرما و انجیر به دلیل داشتن اسید آمینه ضروری تریپتوفان موجب آرامش اعصاب می‌شود.
دکتر سید ضیاءالدین مظهری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این مطلب گفت: افراد باید در طول روز از تمام گروه‌های غذایی به صورت متعادل و متنوع استفاده کنند.
وی گفت: مصرف مواد غذایی حاوی اسیدآمینه تریپتوفان مانند ماست، شیر، ماهی، گردو، موز، خرما، انجیر به آرامش اعصاب افراد کمک بیشتری می‌کند از این رو توصیه می‌شود قبل از خواب یک لیوان شیر گرم با خرما یا انجیر بنوشیم.


این متخصص تغذیه یادآور شد: ‌ویتامین‌های گروه B به خصوص B3 با تولید سروتونین به رفع بی‌خوابی کمک می‌کنند و مواد غذایی حاوی اسید‌های چرب امگا ? و آهن نیز از کم‌ خونی جلوگیری کرده، موجب خواب راحت می‌شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: انواع ماهی و آبزیان، تخم کدو، تخم کتان و گردو از منابع مهم امگا ? هستند. همچنین گوشت بدون چربی، تخم ‌مرغ و حبوبات از منابع مهم آهن بحساب می ایند.
وی با اشاره به اینکه کاهو و سیب دارای ترکیبات آرام بخش هستند، افزود: بهتر است از سالاد کاهو در سفره شام و از سیب در سبد میوه‌های شب استفاده کنیم.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :isna.ir

برگرفته از سایت www.seemorgh.com

راههایی برای بدست آوردن آرامش در هر شرایطی


اگر می خواهید به آرامش اعصاب برسید ، پیشنهاد میکنیم از این سه خوراکی استفاده کنید.


بعضی مواقع پیش می آید که مرتب این طرف و آن طرف می دوید حتی بیست دقیقه وقت برای تمدد اعصاب زمان ندارید. شاید قرار یک مصاحبه شغلی بسیار مهم داشته باشید، یا می خواهید نمایشگاه برگزار کنید، یا هر موقعیت دیگری که فشار روانی زیادی بر شما واردمی کند را بگذرانید. در این وضعیت احتمالاً به دنبال راهی می گردید تا بتوانید بر اعصاب خود مسلط شوید و مسئولیت های خود را به نحو احسن انجام دهید. بنابراین سعی شده است در ابن مقاله در مورد راههایی برای ایجاد آرمش روحی بحث می کنیم که قبلاً توسط متخصصین امر به کار گرفته شده و موفق بوده است.


دید پیرامونی


به دیوار مقابل خود و به نقطه ای که درست مقابل شماست نگاه کنید. این کار را ادامه دهید و کمی تمرکز کنید. بعد از کمی متوجه می شوید همانطور که شما روی این نقطه تمرکز کرده اید بقیه اتاق کمی تیره یا مبهم می شود که به آن اصطلاحاً دید تونلی می گویند. ما ازاین دید تونلی برای تماشای تلویزیون یا کامپیوتر استفاده می کنیم.

وقتی که به صفحه نمایش تلویزیون یا کامپیوتر نگاه می کنید فقط آن صفحه نمایش را می بینید. حتی وقتی که با کسی صحبت می کنید و روی صحبت خود تمرکز دارید فقط چشمها یا قسمتی از صورت طرف مقابل را می بینید و بقیه صورت را نادیده می گیرید. این نگاه تونلی که سبب تمرکز ما بر یک چیز خاص می شود همراه با نگرانی، افزایش آدرنالین، استرس و … است.
اما راهی دیگر هم برای نگاه کردن به چیزهای اطراف وجود دارد. که بهتر است آن را اکنون تجربه کنید. نگاه خود را روی آن نقطه نگه دارید و شروع به گسترش دامنه دید خود بکنید و سعی کنید بیشتر و بیشتر به آنچه در اطراف آن نقطه وجود دارد توجه کنید، به زودی می توانید چیزهایی را در اطراف خود ببینید.حتی می توانید دامنه دید را به پشت سر خود هم گسترش دهید. البته منظور این نیست که مرتب برگردید و به پشت سر خود نگاه کنید اما می توانید از شنوایی خود برای آگاهی از آنچه در پشت سر شماست استفاده کنید.


این نوع نگاه کردن را دید پیرامونی می گوییم . حال اگر سعی کنید دید پیراممونی را در خود تقویت کنید متوجه می شوید که نفس های شما آرام تر و عمیق تر می شوند، عضلات صورت شما شل می شود (بخصوص عضلات فک) و حتی می توانید به اطرافیان خود که در شرایط استرس به سر می برند احساس آرامش بدهید.
جالب اینجاست که به نظر می رسد وقتی شما به حالت دید پیرامونی فرو می روید (مانند آنجه در بالا توضیح داده شد)، اعصاب پاراسمپاتیک شما فعال می شود. این قسمتی از اعصاب شماست که باعث آرامش می شود و سبب تعادل تحریکات می شود.


بسیار خوب اکنون به چشمان خود اجازه دهید به حالت عادی برگردد. دید پیرامونی در سخنرانی در یک جمع عمومی به شما کمک می کند. این روش نه تنها به شما آرمش می دهد بلکه می توانید کل شنوندگان را ببینید و تحرکات و عکس العمل های آنها را زیر نظر داشته باشید.


روی تنفس خود تمرکز کنید.

فقط چشمهای خود را ببندید و بر تنفس خود تمرکز کنید. به هیچ وجه سعی نکنید در ریتم تنفس خود تأثیر بگذارید. هر چند احتمالاً بعد از مدتی تنفس شما به حالت عادی بر می گردد.
تنفس یک امر ناخودآگاه و غیر ارادی است اما شما می توانید آنرا به صورت ارادی کنترل کنید. توجه کردن به یک کار ناخودآگاه مانند تنفس می تواند سبب ایجاد تغییر در عملکرد اعضای بدن بشود..


یک هاله انرژی بسازید

تصور کنید هاله ای از انرژی از مرکز بدن شما آغاز شده و شما را احاطه کرده است درست مانند فیلم های علمی تخیلی با این تفاوت که این هاله را نمی بینید هر چیز تنش زا و تشویش زا که به این هاله برخورد کند به بیرون پرتاب می شود و شما می مانید و آرامش داخل این هاله و هر چه اطراف شما استرس بیشتر شود و داخل هاله یعنی درون شما آرامش بیشتری حاکم است .
من نمی گویم در اطراف شما واقعاً هاله ای از انرژی تشکیل می شود ولی حقیقت این است ذهن ناخودآگاه انسان فرق بین واقعیت و تخیل را تشخیص نمی دهد. بنابراین اگر خود را در حفاظی در برابر تشویش فرض کنید واقعاً این گونه خواهد شد.

بالای سر خود شناور شوید

بعضی مواقع در شرایط فوق العاده هیجانی بهترین راه جدا شدن از خود است! این روش به شما کمک می کند تا آرامتر شوید و چیزهایی را از جهت دیگر ببینید. یک راه جالب این است که در بالای سر خود به حالت معلق در آیید به طوریکه بتوانید از بالا به خود نگاه کنید.


فقط چشمهای خود را ببندید و بر تنفس خود تمرکز کنید. به هیچ وجه سعی نکنید در ریتم تنفس خود تأثیر بگذارید. هر چند احتمالاً بعد از مدتی تنفس شما به حالت عادی باز می گردد.
اکنون این روش را امتحان کنید.


تصور کنید در بالای سر خود در حال پرواز هستید و مرتب بالاتر می روید از بالا به جسم خود نگاه کنید. تا اینکه به ارتفاعی می رسید که کاملاً احساس آرامش می کنید. متوجه خواهید شد که هر چه بالاتر می روید. احساس می کنید بیشتر از خود جدا شده اید.
شما می توانید خاطرات و تصورات خود را در این روش دخالت دهید حتی می توانید در تصورات خود همراه با دیگران در بالای سر خود پرواز کنید. عکس العمل دیگران را نسبت به خود و عکس العمل خود را نسبت به دیگران مشاهده کنید.
این چند روش ساده و کاربردی بسیار کارآمد هستند. ولی میزان تاثیر آن به مهارت و تمرین شخص اجرا کننده آن بستگی دارد..
ترجمه و تنظیم: علی یزدی مقدم

www.yadbegir.com

دو میوه قرانی موجب آرامش اعصاب



انواع ماهی و آبزیان، تخم کدو و تخم کتان، گردو از منابع مهم امگا ? و گوشت بدون چربی، تخم ‌مرغ و حبوبات از منابع مهم آهن محسوب می‌شوند.
به گزارش «شیعه نیوز» به نقل از فارس، یک متخصص تغذیه گفت: مصرف ماست، شیر، ماهی، گردو، موز، خرما و انجیر به دلیل داشتن تریپتوفان موجب آرامش اعصاب می‌شود.

سید ضیاءالدین مظهری افزود: افراد باید در طول روز از تمام گروه‌های غذایی به صورت متعادل و متنوع استفاده کنند. مصرف مواد غذایی حاوی تریپتوفان مانند ماست، شیر، ماهی، گردو، موز، خرما، انجیر به آرامش اعصاب افراد کمک بیشتری می‌کند و بهتر است قبل از خواب یک لیوان شیر گرم مصرف شود.

وی اضافه کرد: ‌ویتامین‌های گروه B، به خصوص B3 با تولید سروتونین به رفع بی‌خوابی کمک می‌‌کنند. مواد غذایی حاوی اسید‌های چرب امگا? و آهن نیز از کم‌ خونی جلوگیری می‌کند و موجب خواب راحت می‌شود.

انواع ماهی و آبزیان، تخم کدو و تخم کتان، گردو از منابع مهم امگا ۳ و گوشت بدون چربی، تخم ‌مرغ و حبوبات از منابع مهم آهن محسوب می‌شوند.

مظهری همچنین گفت: انواع ماهی و آبزیان، تخم کدو و تخم کتان، گردو از منابع مهم امگا ? و گوشت بدون چربی، تخم ‌مرغ و حبوبات از منابع مهم آهن بشمار می ایند .

وی با اشاره به اینکه کاهو و سیب دارای ترکیبات آرامبخش هستند، افزود: از این رو بهتر است قبل از خواب یک سیب خورده شود.

/www.shia-news.com


راههای داشتن اعصاب آرام



امروز بدترین روز زندگی خود را تجربه کـرده ایـد. کارفـرمـای شما در مقابل دیگران به شما توهین کرده و وقتی در راه برگشت از رستوران بودید، با اتـومـبیل خود تصـادف کرده و این باعث دیر رسیدن به جلسه بعد ازظهر گردیده و موجب برخورد شدیدتر کارفرما شده است.هنگام مراجعه به خانه لیز خورده و با کمر روی زمین می افتیـد. بـا دردسـر فـراوان وارد اتومبیل شده و با سرعت هرچـه تمام به طـرف مـنـزل حرکت کرده و بدلیل سرعت غیر مجاز توسط پلیس جریمه می شوید…فکرش را بکنید.

بعد از تلو تلو خوردن و باز کردن درب منزل فقط میخواهید استراحت کرده و آرامش خـود را بدست بیاورید. بنابراین ممکن است با یک نوشیدنی خنک و تماشای تلویزیون خود را آرام و ریلکس کنید. اما این کار توصیه نمیشود. شما قصد دارید استرس را از خود بیرون نمایید و هدف فقط استراحت کردن نیست. کارشناسان بر این نظرند که بهترین راه برای ارامش اعصاب این است که فرد به تدریج احساسات خود را ارضا نماید.

غوطه وری

لازم نـیـست حـتـما بـرای ریـکس شـدن به قله کوه بروید، فقط کافی است خود را در یک منظره معمولی کوچک غوطه ور سازید. برای مثال اگر تابلوی نقاشی زیبایی در خانه یـا محل کارتان دارید، آن را مجسم کرده و زیبای آنرا تحسین کنید . اگر آکواریمـی پر از ماهی های رنگارنگ دارید، برای مدتی به حرکات روان و سلیس آنها نگاه کنید تابه آرامش برسید.


احساسات خود را برانگیزید


در مرحله بعد سفری به لاله گوش خود داشته باشید.به موسیقی موردعلاقه تان گوش دهید. کلاسیک، پاپ، راک یا هر چیز دیگر. فقـط سـعـی کنیـد از کـارهایی که باعث ایجاد هیجان و تنش در شما میگردد، اجتناب نمایید. استفاده از یک هدفون می تواند از شنیده شدن صداهای دیگر جلوگیری کرده و باعث آرامش بیشتر گردد.

مطابق با ذائقه خود یک فنجان چای سرد، آب میوه خنک یا آب سرد میل کنید. حس بویائی را فراموش نکنید.بوی عود، یک شمع معطر و یا عطر مورد علاقه همسرتان میتواند شما را آرام کند. حتی می تـوانید به حـمام رفـته با صـابونهای مایع و معطر بدن خود را بشویید.

می توانید از کسی بخواهید شـما را مـاسـاژ دهد، از او بخواهید اینکار را انجام دهد. محققان میگویند که ماساژ مناسب میتواند هورمونهای ایجاد استرس را کاهـش داده و تنش را ازبین ببرد. اگر تنها هستید کمی شانه ها و گردن خود را مالش داده و به آرامی دستها و پاهایتان را ماساژ دهید.بررسی ها نشان داده کـه نوازش حیوانات خانگی در ایجاد ملایمت و زدودن تنشها مؤثر می باشـد. اگـر سـگ یا گربه ای دوست داشتنی در خانه دارید آنها را پیش خود آورده و کمی نوازش کنید!


تمدد اعصاب تدریجی


روش بعدی یکی از تکنیکهای تست شده و مؤثر میباشد که می تـوانـد فـرد را بـه حالت مطلقی از آرامش برساند. با بکار بردن این روش می تـوانـیـد احـساسـی تـازه و بـدور از ناملایمات بدست آورید.همانطور که قبلا نیز گفته شد با گوش دادن به موزیکی دلپـذیر شروع کنید. سپس روی سطحی راحت دراز بکشید. چشمان خود را بـسته و نـفـسی عـمـیق بکشید. اجازه دهید شکمتان به طرف بالا و پایین حرکت کند. در همان حـال کـه بـا آرامـش دراز کـشیده اید، روی پاک کردن ذهن خود تمرکز کنید.

احساس آرامش بیشتری می کـنـید؟ اکنـون نـوبت تمرین اصلی است. از قسمت بالا با چشم ها شروع میکنیم. چشمان خو را به هم فشار داده و پیشانی را بسمت بالا نگاه دارید گویی در حال تحمل یک فشار عصبی زیاد هستید . چند لحظه به همین صورت بمانید .

سپس چشمان خود را رها کرده و آرام روی هم قرار دهید. احساس کنید کـه تنشها از چشمانتان جدا میشـونـد. از ایـن ملایمت برای چند لحظه لذت برده و دوباره از اول اغاز کنید.

به سراغ آرواره و فک رفته و همین تـمـرین را در ایـن قـسـمـت تـکـرار کـنـید. عضلات فک و آرواره خود را منقبض و بعد از مدتی کوتاه رها سازید تا تنش از شما دور شود.به همیـن ترتیب به طرف قسمتهای پایین تر بدن مانند گردن، شانه ها، قفسه سیـنـه و … برویـد.

هراز گاهی مکث کرده و ببینید قسمتهای بالاتر هنوز احساس استرس مینمایید یا خیر. اگر تنش زدائی بطورکامل انجام نگرفته بود به آن قسمت برگشته و تمرین را انجام دهید. ( معمولا چشم ها و آرواره نیاز به تکرار تمرین خواهند داشت. )

به همین منوال ادامه دهید تا به شکم، ران، ساق و در انتها به کف پاها برسید. بـستـه به وقتی که شما اختصاص می دهید و زمانی که بدن شما برای ریلکس شدن نیاز دارد این تمرین ممکن است از ?? دقیقه تا ? ساعت بطول بینجامد.

برای رسـیدن بـه آرامـش هـرگـز نـبـاید شـتـابزده عـمل کرد و باید هر آنچه که نیاز دارید و می خواهید به خودتان وقت بدهید. این روش بـرای ایـجاد حـالت خـود تـلقـیـنی و رسیدن به آرامش مطلق بسیار مؤثر بوده و در همه شرایط کار می کند.

اگر با ورزش یوگا آشنایی داشته باشید، متوجه شباهتهـای بـیـشمـاری در تمرین بالا و تکنیکهای این هنر باستانی هندوستان خواهید شد. در انتها استرش شما باید از بین رفته و یا حداقل کاهش یابد. احساس آرامـش و راحتـی خواهید کرد، حتی ممکن است شبیه انسانی بی خیال از ناملایمات آزاد شوید. اندکی وقت را به مجسم نمودن لحظات خوشحالی و آرامش اختصاص داده و از نداشتن استـرس لذت ببرید.

بیاد داشته باشید که با یاد خدا دلها آرام میگیرند…


/www.successful.blogfa.com


گیاهان دارویی مفید برای آرامش اعصاب

دکتر محمد حسین صالحی سورمقی،

گیاهان دارویی مفید برای اعصاب را به شرح زیر نام می برد:بنگ دانه – بید- پونه- تاتوره- تاجریزی سیاه- خشخاش- چای کوهی- شاهدانه – زرشک- گل مغربی- گریپ فروت- مارچوبه- کاسنی- گل محمدی- قهوه- نسترن- اسطوخودوس – بابونه – بادرنجبویه – بهارنارنج – جوی دوسر – جین سینگ – جینکو – چای – رازک – ریحان – زردچوبه – زعفران – سنبل الطیب – علف چای – کرفس – گل رنگ – گل ساعتی – گل گاو زبان – نعنا فلفلی– نعنا قمی.
در متن پایین تعدادی از گیاهان دارویی مفید برای بهبود و رفع برخی ناراحتی های اعصاب را ذکر می کنیم که تعدادی با هم و تعدادی به تنهایی استفاده می شوند.
این نکته ی خیلی مهم را باید متذکر شویم که ذکر موارد استفاده ی این گیاهان دارویی، تنها بر اساس وظیفه اطلاع رسانی سایت می باشد و به هیچ عنوان به معنای تجویز یا تکذیب مورد درمانی ذکر شده نمی باشد.


آرامش اعصاب


?- یک قسمت گل بابونه ، یک قسمت گیاه اسطو خودوس ، یک قسمت برگ نعناع ، دو قسمت ریشه سنبل الطیب ، سه قسمت میوه رازیانه و سه قسمت گل و برگ پاخری را بکوبید (منظور از قسمت، نسبت مواد به هم می باشد) و با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت ?? دقیقه بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، هر بار یک فنجان صبح و شب میل کنید.
?- ریشه سنبل الطیب ، برگ نعناع و گیاه اسطوخودوس ( از هر کدام سه قسمت) را بکوبید و با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، صبح و شب میل کنید.
?- ریشه سنبل الطیب، گل رازک، گیاه اسطوخودوس، گیاه فرنجمشک، گل بابونه و میوه انیسون ( از هر کدام یک قسمت) را بکوبید و با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، صبح و شب میل کنید.
?- ?? گرم بادرنجبویه و ?? گرم علف چای و ? گرم رازک را بکوبید و با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت ?? دقیقه بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، صبح و شب میل کنید.
?- ? تا ? گرم علف چای (هوفاریقون) را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان، یک ساعت بعد از غذا میل کنید.
?- ? تا ?? گرم گلبرگ شقایق را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان، یک ساعت بعد از غذا میل کنید.
?- ? تا ? گرم گیاه ریحان را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، هر بار یک فنجان، یک ساعت بعد از غذا میل کنید.
?- ? تا ? گرم گل بابونه را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، هر بار یک فنجان، یک ساعت بعد از غذا میل کنید.
?- ? تا ? گرم برگ مریم گلی را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، هر بار یک فنجان، یک ساعت بعد از غذا میل کنید.
??- ? تا ? گرم ریشه سنبل الطیب را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان میل کنید.
این گیاه دارویی برای رفع مشکلات عصبی زیر نیز مفید است :
هیستری ، هیجان ، ترس ، تشنج های عصبی ، سرگیجه های عصبی ، سرفه های عصبی، آسم و ترس شبانه کودکان.
رفع سردرد
?- سنبل الطیب، اکلیل کوهی، بابونه و نعناع ( از هر کدام یک قسمت) را بکوبید و با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت ?? دقیقه بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، صبح و شب میل کنید.
?- ? گرم اسطوخودوس، ? گرم تخم گشنیز و ? دانه فلفل سیاه را بکوبید و با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، هر بار یک فنجان، نیم

ساعت بعد از غذا میل کنید.
?- ?? گرم صمغ عربی، ?? گرم تخم گشنیز و ?? گرم تخم کدو را بکوبید و با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، هر بار یک فنجان، یک

ساعت قبل از غذا میل کنید.
?- برگ بادرنجبویه ، گل بهار نارنج، اسطوخودوس ، میوه نسترن و میوه رازیانه (از هر کدام ?? گرم) را بکوبید و با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت ?? دقیقه بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و گرم گرم میل کنید.


مقوی اعصاب


?- ? تا ? گرم گیاه اسطوخودوس را بکوبید. سپس آن را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی سه بار، هر بار یک فنجان، یک ساعت بعد از غذا میل کنید.
?- ? تا ? گرم برگ نارنج را بکوبید. سپس آن را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، هر بار یک فنجان، یک ساعت بعد از غذا میل کنید.
رفع بی خوابی
?- ریشه سنبل الطیب، گیاه فرنجمشک، گیاه اسطوخودوس و گیاه پاخری ( از هر کدام یک قسمت) را بکوبید و با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، صبح و شب میل کنید.
?- ?? گرم بادرنجبویه ، ?? گرم رازیانه، ? گرم بابونه، ? گرم نعناع ، ? گرم سنبل الطیب و ? گرم علف چای را بکوبید و با هم مخلوط کنید. یک قاشق غذا خوری از این مخلوط را در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، صبح و شب میل کنید.
رفع هیستری
?- ? تا ? گرم برگ بادرنجبویه را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، هر بار یک فنجان ، یک ساعت بعد از غذا میل کنید.
?- ? تا ? گرم گیاه سداب را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، هر بار یک فنجان ، یک ساعت بعد از غذا میل کنید.
?- ?/? تا ?/? گرم کلاله زعفران را بکوبید. سپس در یک لیوان آب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و روزی دو بار، هر بار یک فنجان، یک ساعت بعد از غذا میل کنید (همراه غذا نیز می توان مصرف نمود).

http://www.pcparsi.com

برای آرامش اعصاب، باید از مصرف چه غذاهایی پرهیز کرد؟


می بایست از مصرف بیش از حد گوشت های سرخ شده پرهیز نمود. مواد غذایی کنسرو شده نیز به علت آن که حاوی مواد نگاه دارنده هستند، خطری برای سلامت افراد به حساب می آیند. ادویه جات، محرک اعصاب و روانند. گرچه گوشت برای بدن لازم است، اما نباید در مصرف آن افراط کرد. به علاوه باید به خاطر داشت که گوشت های سرخ شده نسبت به گوشت های آب پز شده از خطر بیشتری برخوردارند، ترشی، سرکه و موادی که حاوی اسید هستند تنش زا بوده و باید در مصرف آنها دقت کرد.
منبع:مجله ی حدیث زندگی

http://rasekhoon.net

داروی طول عمر و آرامش اعصاب


…داراى ویتامینهاى K-E-A و گروه ویتامینهاى B12,B8, B5, B3, B1 و مواد مهم دیگر مانند: فسفر، کرومیوم، روى، سلنیوم، آهن و مس است.

سمنو یکی از دسرهای سنتی ایرانی و مخصوص سفره هفت سین نوروزی است. سمنو را از عصاره جوانه گندم تازه و آرد کامل گندم تهیه میکنند. سمنو خوشمزه وشیرین است و این در حالى است که به آن هیچ نوع ماده شیرین کننده اضافه نمیکنند. دلیل شیرینى آن ترکیب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است که طعم شیرین به آن میدهد.

به گزارش ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران مواد و ویتامینهاى موجود در گندم و جوانه آن ارزش غذایى زیادی دارد. سمنو به سلامت افراد و پیشگیرى از بسیاری از بیماریها کمک میکند.

سمنو داراى ویتامین هاى K-E-A و گروه ویتامین هاى B12,B8, B5, B3, B1 و مواد مهم دیگر مانند: فسفر، کرومیوم، روى، سلنیوم، آهن و مس است.

سمنو مغذى و انرژى زا است و بویژه براى ورزشکاران پرورش اندام بسیار مفید است.

سمنو داروى طول عمر و آرامش اعصاب است. سمنو شیرافزا است از این رو هم براى مادران شیرده و هم به علت مقوى بودن براى زنان باردار بسیار مفید است.

مصرف سمنو باعث تقویت عمومى بدن بخصوص استخوان ها میگردد و غذاى بسیار مفیدى براى زنان بویژه زنان باردار، بچه شیرده و یائسه محسوب میشود.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health

مصرف این سبزی باعث آرامش اعصاب می‌شود

اگر دچار تشویش و استرس هستید و می خواهید آرامش اعصاب خود را به دست آورید ، از این سبزی میل کنید.

یک متخصص تغذیه گفت: کرفس به علت داشتن منیزیم و پتاسیم باعث آرامش اعصاب و کاهش فشارخون و کلسترول خون می‌شود.
مسعود کیمیاگر افزود: کرفس سرشار از ویتامین A و C است و می‌تواند تأمین کننده بخشی از نیازهای بدن به این ? ویتامین باشد.
وی گفت: در بین مردم رایج شده که کرفس یا آب آن انسان را لاغر می‌کند ولی اشتباه است. در کرفس ترکیبی وجود ندارد که لاغر کننده باشد.
این متخصص تغذیه اضافه کرد: کرفس سبزی زیبا خوش عطر و پرخاصیتی است و در تغذیه مردم می‌تواند، جا داشته باشد. یک وعده غذای کرفس دار بوی بد دهان را از بین می‌برد. احتمالاً موادی که در معده تولید می‌شوند با مواد معطر کرفس ترکیب شده و از بوی بد دهان جلوگیری می‌کند. ? تا ? درصد آن اسانس یا عطر خوش بو کننده دهان است.

وی افزود: کرفس دارای مواد معدنی منیزیم و پتاسیم است که برای آرامش اعصاب مفید و پر فایده است. کرفس تقویت کننده معده، تقویت کننده اعصاب، ضد التهاب مفاصل، ضد باکتری، ضد افسردگی، ضد نفخ، هضم کننده، کاهش دهنده فشار خون، کاهش دهنده چربی خون و ادرار آور است.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : farsnews.com


به اعصاب خود آرامش دهید!!

گیاهی یکساله که ریشه‌ای اصلی و ساقه‌ای افراشته، شکننده، توخالی، حاوی شیرابه که در بالا منشعب می‌گردد. برگها بزرگ، قاعده‌ای و دارای ….


گل گاو زبان و پیشگیری
قرن‌هاست که برگهای گل گاو زبان میهمان سالاد انسانها و میزبان زنبورهای عسل می‌باشند. گل گاو زبان در پیشگیری از :
* بروز تنشهای عصبی
* تجمع خلط در عفونتهای تنفسی
موثر می‌باشد.

خانواده:
گاو زبانیان Boraginaceae
مشخصات:

گیاهی یکساله که ریشه ای اصلی و ساقه‌ای افراشته، شکننده، توخالی، حاوی شیرابه که در بالا منشعب می‌گردد. برگها بزرگ، قاعده‌ای و دارای دمبرگهای تو خالی و ظریف، رگبرگهای مشخص و حاشیه‌ای دندانه‌ای بطوریکه اندازه برگها در جهت راس کوچک میشوند.

گلها متعدد به رنگهای صورتی تیره و آبی در دستجات نیمه متراکم رو به پائین قرار می‌گیرند. کاسه گل ? لوب و جام گل ? لوب دارد. تمام گیاه از کرک ریز و سفید رنگ پوشیده شده است.
میوه شامل فندقه‌های تخم مرغی و زگیل‌دار است.
گیاه در بهار و پائیز کشت و برداشت می‌شود. (از برگهای ان جهت سالاد استفاده می‌شود)

پراکندگی:
در اروپا بصورت خودرو در پرچین‌ها، حاشیه جاده‌ها، در ارتفاعات مختلف یافت می‌شود.
درایران در بعضی نقاط بصورت کاشته شده وجود دارد.

بخشهای مورد استفاده:
گیاه کامل

ترکیبات شیمیایی:
موسیلاژ، تانن، نمکهای الانتوئین Alantoine، الکالوئید پیرولیزیدین Pirolizidine، گامولنیک اسید Gamolenic acid و اسید سیلیسیکSilicic acid از مواد موثره اصلی می‌باشند.

خواص:
خلط آور: اثرات نرم‌کنندگی و افزایش خلط در مجاری تنفسی دارد.
آرامبخش: در سیستم اعصاب مرکزی منجر به افزایش آرامش می‌گردد.
ضد ورم: بعلت ترکیبات تانن ازمیزان ورم در پوست می‌کاهد.

موارد مصرف:
پیشگیری
تنش روحی: با اثرات تسکینی که بر سیستم اعصاب مرکزی دارد از بروز تنش‌های عصبی جلوگیری می‌کند.
تورم پوستی {(موضعی) کمکی}

درمان
بیماری تنفسی: با افزایش خلط و نرم کردن ترشحات تنفسی باعث بهبود سریعتر بیماریهای تنفسی می‌گردد. {(خوراکی) کمکی}
گرفتگی صدا: با نرم کردن خلط گرفتگی صدا سریعتر بهبود می‌گردد. {(خوراکی) کمکی}
اختلالات عصبی- قلبی : در اختلالات عصبی – قلبی ( دردهای گذرای قفسه سینه،طپش قلب عصبی) با تسکین اعصاب منجر به رفع علائم می‌گردد. {(خوراکی) کمکی}
ورم : در ورم های پوستی و مفصلی باعث کاهش میزان ورم می‌گردد.
موارد منع مصرف و احتیاط:
* بعلت وجود الکالوئید پیرولیزیدین که در روغن دانه گل‌گاو‌زبان و اثرات سمی‌ این ماده بر کبد و سرطان‌زا بودن آن، مصرف طولانی مدت بخصوص فراورده‌های غیر استاندارد شده ( ازنظر این ماده) مجاز نمی‌باشد .
* در پوست‌های دارای خراشیدگی یا ترک خورده احتمال جذب پیرولیزیدین افزایش می‌یابد.
* در افرادی با سابقه بیماریهای کبدی منع مصرف دارد.
* اسید گامولنیک آستانه تشنج را پائین میآورد، لذا در بیماران صرعی منع مصرف نسبی دارد.

تداخلات داروئی:
* در صورت نیاز به مصرف گل گاو زبان در بیماران صرعی، باید دوز داروهای ضد تشنج را بالا برد.
* با داروهائی که سمیت کبدی ایجاد می‌کنند نباید توام مصرف گردد.
* اسید گامولنیک موجب اختلال در عملکرد داروهای ضد انعقاد مگردد، لذا مصرف توام مجاز نمی‌باشد.

مصرف در دوران بارداری:
* بعلت وجود الکالوئید پیرولیزین و احتمال سمیت کبدی و موتاژن زا ( ایجاد پرش در ژن و اختلالات ژنتیکی در جنین) منع مصرف دارد.

مصرف در دوران شیردهی:
در مقادیر کم و کوتاه مدت مجاز است.

تهیه و ترجمه:دکتر محمدرضا رضوانی ـ گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ


تقویت اعصاب و عضلات با این خوراکی

این ماده خوراکی بسیار دارای ارزش غذایی بالایی می باشد،به همین دلیل برای …

خرما ماده غذایی مقوی،مغذی و مناسبی برای شروع افطار است چون کالری زود هضمی داشته و سریع جذب بدن می‌شود!
در میان انواع خرما و فرآورده‌هایش،انتخاب رطب تازه بهترین کار است زیرا در کنار مواد معدنی بسیار، ویتامین‌های گروه B و C فراوانی نیز دارد.از سوی دیگر،خرما منبع فیبر نامحلولی است که در دستگاه گوارش حل نشده و موجب حجیم شدن محتویات روده می‌شود و از بروز یبوست جلوگی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 9
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 10
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 19
  • بازدید سال : 479
  • بازدید کلی : 9,988
  • کدهای اختصاصی